8 juli 2012

Flippa möten


Den här bloggen har inte varit särskilt aktiv. Jag har haft fullt upp med olika projekt som rör det flippade klassrummet. Full fart på twitter @braneback och i på forumet Flippa klassrummet på Facebook.  Kanske är det dags att ändra på aktivitetsnivån nu....
Jag lovar inget - så har jag inget sagt.

I vilket fall så läste jag ett inlägg på bloggen The tempered Radical om att flippa lärarmöten, vilket gjorde mig så där väldigt full av idéer och tankar som gör att man hoppar upp i taket. Jag skickade iväg både en tweet och la in ett inlägg om det i Facebookgruppen Flippa klassrummet. Det blev många positiva reaktioner och RTs. Även om tanken är väldigt enkel så är den genial. Vad är det som gör att vi pedagoger (kanske andra också) inte förbereder oss inför ett möte. Varför ses det som onödigt extra arbete istället för att vi ser möjligheten av att kunna få positiva och givande möten istället? Det är dags att ändra på det.
För att göra blogginlägget enkelt så kan man sammanfatta det så här:

(1). Använd YouTube's video recorder och en webcam för att spela in en 10-15 minuters lång video med innehållet som du i normala fall delar med dig av på ett lärarmöte.
(2). Be dina kollegor att skriva ner/skicka frågor och tankar kring filmens innehåll senast dagen innan mötet.
(3). Dela upp kollegiet i flera små grupper som (utifrån gruppmedlemmarnas frågeställningar och tankar) kan diskutera det som tas upp i filmen.
(4). Använd den sista delen av mötet till att sammanfatta och låta kollegiet dela med sig av vad de olika grupperna kommit fram till och/eller diskuterat.

Jag kommer att hålla i flera IKT-pedagogiska diskussioner i höst på skolan (och förhoppningsvis i kommunen). Givetvis känns det här som ett suverän upplägg för de här mötena. Men jag kan inte sluta tänka där. För ju mer jag tänker på det desto mer blir jag övertygad om att det här självklart också går att applicera på föräldramöten. Jag har en oerhört bra och engagerad föräldragrupp. Det skulle vara väldigt intressant att se vilka dikussioner jag skulle få med ett sånt här upplägg. Klart värt att prova!
Med risk för att upprepa mig så skriver jag ner samma lista igen med enda skilnaden att några ord är utbytta:

(1). Använd YouTube's video recorder och en webcam för att spela in en 10-15 minuters lång video med innehållet som du i normala fall delar med dig av på ett föräldramöte.
(2). Be föräldrarna att skriva ner/skicka frågor och tankar kring filmens innehåll senast dagen innan mötet.
(3). Dela upp föräldrarna i flera små grupper (som utifrån gruppmedlemmarnas frågeställningar och tankar) kan diskutera det som tas upp i filmen.
(4). Använd den sista delen av mötet till att sammanfatta och låta föräldrarna dela med sig av vad de olika grupperna kommit fram till och/eller diskuterat.

Medge att det låter som ett intressant upplägg! Men glöm inte att lyssna på den respons som du får in från dina föräldrar. Det är inte alltid som man gör som andra vill, men det är viktigt att man lyssnar!


Tillägg 19 januari 2013
Läste en artikel i DN av Bengt Ohlsson idag. Jag ror att flippade föräldramöten kan underlätta en dialog mellan föräldrar och skola.

2 kommentarer :

  1. Hej Karin,

    Jag såg att du hade skrivit på min blog och länkat till ett av mina inlägg. Vad kul! Tanken om det flippade klassrummet verkar främst ha fått fäste bland verksamma lärare i matte och NO. Eller har jag kanske fel? Jag är svensklärare på högstadiet och tänker att man även som språklärare kan flippa. Under vårterminen började tanken om att lägga ut instruktioner etc gro då många av mina elever i olika omgångar drabbades av influensor av diverse slag. Jag tänker också att ett flippat klassrum gör skolan mer transparant och tillgänglig för föräldrar.

    Jag har börjat så smått att flippa på www.viskickarvidare.blogspot.com vilket är en bokblogg. Vi skickar vidare är ett stort ptojekt som vi ska arbeta med i höst. Titta gärna in där :)

    Tack för läsvärd blogg och alla tips!

    Vänligen / Malin Larsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Malin (och ledsen för sent svar).
      Du har helt rätt i att även andra ämneslärare kan flippa. Det finns en fantastiskt blogg skriven av en idrottslärare i USA som bevisar just det. (http://www.flippedcoach.com/) Man kan flippa idrott, slöjd och egentligen vilket ämne som helst med lite kreativt tänkande. Dessutom är inte flippandet till enbart för högstadium och gymnasium, som man ibland kan tro, utan det fungerar även för lägre åldrar. Katarina Lycken Rüter (Östra Real i Stockholm) flippar svenska och Sven Järgenstedt (LM Engströms Gymnasium i Göteborg) flippar tyska. Jag har sett flippafilmer för att lära åk 1 att skriva bokstäver och själv flippar jag i år en 4:a. Det fungerar.

      Radera