6 augusti 2012

Träningskort


Jag fick en fråga om att utveckla mitt tänk och hur jag arbetar med träningskort i mitt inlägg "Mina första steg i det flippade klassrummet". Svaret blev så långt så det blev bäst i ett eget inlägg.

"Hej!
Ditt inlägg var väldigt intressant och bra. Eftersom jag just läst Lundahls bok "bedömning för lärande" och håller på att tänka ut hur jag ska kunna synliggöra målen för mina elever blev jag jätteintresserad av din träningskort. Hur bestämmer ni vad som ska stå på korten? Hur preciserade är de och hur utvärderar ni.Mina elever går i år 1-6 och har alla ADHD och behöver extra tydliga mål och arbetsuppgifter.
Birgitta"



Svar:
Hej Birgitta!
Lundahls bok är suverän!
Jag och eleverna hjälpa åt att skriva träningskorten. Vi utgår från arbetsområde och matriserna i den skriftliga bedömningen /Lgr 11. Ibland vill eleverna arbeta med något med hjälp av träningskorten utöver det som är aktuellt i klassen. Jag uppmuntrar det också. Det är en övningsfråga att skriva träningskorten helt enkelt och det tar lite tid att komma in i det, men om man håller på formen så är det värt det. Man får "putta" dom lite mer i rätt riktning i början. Somliga behöver "puttas" mer än andra och det gäller fortfarande. En del elever kan hantera flera träningskort parallellt och andra bara ett i taget. Eftersom vi lägger upp planeringen tillsammans vet eleverna också bättre vad som ska tränas.

Det är viktigt att målen är korta. Det går t.ex. inte att skriva "Jag vill lära mig engelska." Då är det bättre att skriva "Jag vill lära mig sju ord om fotboll på engelska." eftersom eleverna ska känna att de kommer någon vart. Det är alltså väldigt korta och precisa mål. Eleven behöver också tänka över hur de ska träna. Det är inte lätt i början, men jag upplever det som att om man låter eleven förstå att "alla medel är tillåtna" så lär det sig vilka sätt som fungerar bäst för just dem att lära sig på. Någon gillar att träna tabeller på Webbmagistern, en annan gillar att räkna sina mattetal på smartboarden, två lägger mattepussel tillsammans osv...

Utvärderingen varierar också från elev till elev. Jag har några som jag vet att det räcker med att ställa några kontrollfrågor till. Andra sätter jag mig bredvid och låter dom förklara hur de räknar eller tänker kring ett problem. Jag brukar också använda kamratbedömningar i de fall som det fungerar. Skrivna texter är tex bra att kamratbedöma eftersom att det faktiskt handlar om att göra sig förstådd. Det gäller bara att de inte ger alltför enkla bedömningar som "Jag tyckte att texten var bra." Man kan t.ex. Låta dom använda sig av

Ett beröm
En förbättring
En fråga

som ett sätt att börja arbeta med kamratbedömningar.

Jag har också prövat att skriva gemensamma mål tillsammans i hela klassen, vilket visserligen fungerar, men då upplever jag det som att eleverna inte alls är lika engagerade i sin inlärning. De har ofta ändå samma saker på träningskorten eftersom vi utgår från samma planering och de hämtar inspiration hos varandra.

Från början skrev vi bara träningskorten. När vi senare började skriva in det i Unikum så gick det av sig självt eftersom eleverna var vana att tänka i små korta IUP-mål. Jag använder alltid elevernas egna ord. Både på träningskort (de skriver själva) och i Unikum (jag skriver när de står bredvid). Föräldrarna uppskattar det här sättet att arbeta med IUP:er, eleverna gör det och jag gör det också.

6 kommentarer :

  1. Spännande det här med träningskorten! Har tänkt använda mig av något liknande på speciella timmar där eleverna individuellt ska jobba med det som vi tillsammans kommit överens om. "Kort-idén" verkar vara enkelt och lätt att förstå för eleverna så jag ska jobba vidare på den, tack!

    SvaraRadera
  2. Har också gjort på liknande sätt, men mina elever har "Målböcker". Där har de mål (korta, konkreta) i alla ämnen. Dessa sätter de upp inför utvecklingssamtalen i början av terminen. De gör en "checklista" inför samtalet där de svarar på frågor som de sedan ska använda när de håller i sina egna utvecklingssamtal. Har en lektion i veckan vikt åt målboken, då de väljer bland alla sina mål. Sedan jobbar de ju specifikt med mattemålen när vi har matte också. I målboken har de också alla pedagogiska planeringar. Till varje planering har jag gjort en enkel matris där de utvärderar när vi är klara med ett område. När de har markerat hur de tycker så markerar jag också hur jag tycker också så jämför vi. Jag för in det på Infomentor som vi har för bedömning. Tyvärr så har eleverna inte fått några inloggningar än, men jag hoppas att det blir snart för då kan de göra det direkt där så jag slipper den biten, och bara har min bit. Föräldrarna kan sedan gå in och titta precis som ni gör i Unikum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du delar med dig av hur du gör här också. Det där med att låta eleverna leda utvecklingssamtalen ska jag bli bättre på känner jag.

      Radera
  3. Smart med kort med korta målbeskrivningar på. Ska pröva att använda det i min matteundervisning under hösten. Ska även försöka flippa klassrummet i matte 3c kursen som jag har detta kommande läsår. Kommer att lägga upp mina tankar och resultat på min youtube sida . /Mikael Bondestam

    SvaraRadera
  4. Det är så härligt att läsa om hur du arbetar praktiskt - det ger mig, som skolutvecklingsintresserad förälder, mycket att se vad som GÅR att göra. Och det i sin tur kan jag spinna vidare på. Brightspots är till för att spridas!
    Tack!!
    /Helena

    SvaraRadera