9 april 2013

Jag tror på dig!

I have a dream, a song to sing 
To help me cope with anything 
If you see the wonder of a fairy tale 
You can take the future even if you fail 
I believe in angels 
Something good in everything I see 
I believe in angels 
When I know the time is right for me 
I'll cross the stream - I have a dream

Jag drömmer om en positiv framtid. Jag vet inte exakt hur drömmen ser ut och det spelar inte så stor roll, men för att den ska bli sann någon gång så måste jag också berätta om hur det är. Jag måste förklara för en skola som inte förstår. För det är genom att hålla fast vid den drömmen som jag klarar av nästan precis vad som helst. Jag ser något förunderligt i en person och vet att det kommer att bli bra, även om allt i sina mörkaste stunder kan kännas som ett misslyckande.
För jag tror på dig!
Det finns så många kvalitéer i dig som inte skolan eller lärare tar sitt ansvar för att låta dig visa. Men jag vet att när du får möjligheten, så kommer du att klara av det. Det som de tror är enkla självklarheter för alla.
Det drömmer jag om.

I have a dream, a fantasy 
To help me through reality 
And my destination makes it worth the while 
Pushing through the darkness still another mile 
I believe in angels 
Something good in everything I see 
I believe in angels 
When I know the time is right for me 
I'll cross the stream - I have a dream 
I'll cross the stream - I have a dream

Ibland verkar den där drömmen inte riktigt verklig, eftersom den känns så långt bort. Men att hålla fast vid den drömmen är ett sätt att klara av hur verkligheten ser ut just nu. Att ha det målet, den drömmen, och att veta att den kommer att bli verklighet en dag, gör att allt det vi kämpar med nu kommer att göra att allt var värt det senare. Det är bara att kämpa på, hur tungt det än känns ibland. För jag vet att du har mer i dig än vad skolan och lärare kan se utifrån sitt lilla och fyrkantiga fönster!
När du har nått fram till den drömmen, då kommer det att bli bra. Jag drömmer om den dag då du kan ta klivet in i din positiva framtid!

I have a dream, a song to sing 
To help me cope with anything 
If you see the wonder of a fairy tale 
You can take the future even if you fail 
I believe in angels 
Something good in everything I see 
I believe in angels 
When I know the time is right for me 
I'll cross the stream - I have a dream 
I'll cross the stream - I have a dream

Att drömma och att inte sitta tyst, utan istället kämpa, är viktigt!
Jag ser möjligheterna i dig och vill orka kämpa för att dom ska få blomstra. Allt är inte enkelt och spikrakt, men skolan har märkt ut vägen precis så. Det ser ut att vara just så - enkelt och rakt. Men om du vill gå på sidan ibland, hoppa upp på en liten kulle bredvid eller bara reflektera över världen liggandes under ett träd ett tag, då underkänns du. För det är bara om du håller dig efter uppgjorda regler som du kan lyckas i skolans värld. Men vem har bestämt att vägen ska vara så där spikrak och tråkig? Vem har bestämt att vägen inte får inkludera lite krumsprång och omvägar? Vem har sagt att vi måste gå på precis samma väg allihop?!
Att tvinga alla att följa den där vägen... betyder det verkligen att alla får de bästa möjligheterna efter sina förutsättningar! Sättet du tar sig fram på är inte alltid något du väljer. Det bara blir så ibland. Är inte huvudsaken att vi på något sätt tar oss fram i världen, men att tillvägagångssättet kan vara lite olika? Det är skolans uppgift att vara vägvisare, så att du kan klara av de hinder som finns på just din väg, eftersom vägen inte är så spikrak för alla.

Jag tror på dig! Du kommer att klara av det här! En dag kommer du att ta ett egensinnigt personlighetshopp över alla svårigheter och in i den framtid som är din. Det drömmer jag om...





Det här med byråkrati... Därför behöver lärarnas makt öka i skolan

2 kommentarer :