12 augusti 2014

Argument för förändring

"Nej, det här måste vi bromsa lite och ta ett gemensamt beslut om ifall vi ska göra, så alla lärare får tycka till."
"Alla kanske inte har tid, lust eller kunskap att göra samma sak, och om du börjar med det här på egen hand och föräldrarna och eleverna tycker det är bra så kommer de kräva det av alla lärare och då blir det jobbigt för dem och vi får hantera en massa klagomål."
"Så där har vi aldrig gjort förr."
Är det här något du har hört någon gång? Frågan dök upp i flippaforumet på Facebook och det väckte en del tankar hos mig. Jag har mött de här uttalandena både innan och efter jag började flippa klassrummet. Beroende på hur pass tongivande en eller en annan person är så kan det också bli en dominerande attityd på en skola, eller i ett arbetslag. Så hur bemöter du en sån inställning. För sanningen är att det kan vara väldigt jobbigt att vara förändringsbenägen och öppen för nya influenser. Särskilt ofta kan jag tänka mig att nya lärare bemöts på det här sättet, vilket förmodligen gör det ännu jobbigare eftersom en tungt garde av äldre kollegor kan säga att de har gjort allt. Även fast de kanske till och med inte har gjort det.

Men om du tror på något och kan argumentera för varför du vill göra något så är mitt råd att du bara kör på i alla fall. Så länge du inte måste komma överens med någon annan eller går på tvärs mot något som skulle vara direkt skadligt för dina elever så är det inte fel att pröva. Det är en del av lärarens frihet att välja undervisningsmetod. Väljer man att inte undervisa på ett visst sätt pga att någon annan "inte orkar" eller "inte kan" så blir det tokfel. Ska vi verkligen sätta ribban vid minsta möjliga gemensamma nämnare istället för att hjälpa varandra att lyfta så högt vi bara kan?

Jag tror att det kan ligga en viss rädsla bakom, vilket inte är helt naturligt, eftersom somliga ibland sätter måtten efter den egna prestationen efter vad andra kollegor gör och lyckas med. Så om någon prövar något nytt, eller för den delen något gammalt men lyckas bättre, så blir det ett hot. Det måste ju innebära att jag är en sämre lärare. Finns det de som helt omedvetet tänker tror jag.
Fast i verkligheten springer vi parallella lopp. En lärare kan inte vara expert på allt. Jag vet vad jag kan och är väldigt stolt över det. (Jante kan flyga och fara. Du får vara stolt över det du ä bra på.) Samtidigt vet jag att jag har lärt mig otroligt mycket av andra lärare genom åren. Det är det kollegiala samarbetet som driver skolan framåt. Om alla redan visste hur man undervisade så hade vi inte haft någon skoldebatt eftersom vi skulle lyckas med alla elever. Det kanske inte går att göra det heller (vad vet jag), men vår strävan och vårt hopp måste vara att kunna göra det.

Jag minns mina mentorer på LHS. Jag minns min mentor som jag hade förmånen att få arbeta med under mitt första år som lärare och jag minns många kollegor genom åren som har lärt mig mycket. Det intressanta är när du vågar landa i tanken att du faktiskt inte kan allt och att du faktiskt lär dig av andra. Både de du är överens med och de du inte "lirar i samma lag med". De som Kan lyssna och ta till sig andras tankar är också de som klättrar vidare. Självklart ska vi klättra vidare. Vi kommer aldrig att bli fullärda. Det är en del av lärarjobbets tjusning. Jag vill inte bara hjälpa eleverna att finna kunskap, utan jag vill ständigt sträva efter ny kunskap själv.

Om jag nu inte kan allt så är ditt kollegium väldigt viktigt. Flippat klassrum och att använda IKT i undervisningen är något jag vurmar för och därför kan väldigt mycket om. Jag kan en del om annat också, men jag är absolut inte expert på allt. Så när jag nu inte räcker till vänder jag mig till mitt kollegium. De som finns i skolan eller på sociala medier. Jag vet vilka jag ska vända mig till i olika frågor och jag vet att jag får positiv respons.
Absolut första gången jag höll ett föredrag om flippat klassrum var i ett rum på kommunalhuset. Det var ett antal politiker och tjänstemän där samt ett antal rektorer och kollegor. Min rektor hade aldrig hört begreppet flippat klassrum förr och jag vet inte hur mycket de andra lyssnade. Visserligen hade jag informerat henne om mina tankar, men jag vet inte om hon hade greppat omfånget av det jag hade pratat om. Jag vet att jag hoppades innerligt när jag stod där i rummet att min rektor inte skulle få hicka när jag berättade öppet och i detalj om mitt arbetssätt inför andra. Hon hickade inte. Hon berömde. Jag tror inte att jag har talat om för henne hur mycket just det berömmet betydde för mig. (Det får jag se till att göra mer ordentligt.) Det är viktigt att ha en stöttande rektor och det hade jag. Nu har hon gått i pension och jag hoppas att hon får en härlig tid i sin nya hemstad.

Ensam är inte stark. Kollegialt lärande är viktigt. Att finna stöd hos varandra är också viktigt. Om ditt närmsta kollegium inte kan förstå din iver att se i större perspektiv, så hitta några i ditt utvidgade kollegium som gör det. Hitta hållbara argument (alltid bra att ha) för att du vill undervisa så som du tänkt och sen gör du det bara.

Som avslutning den klassiska listan på argument mot förändring, men i förändrad form. För att se möjligheter istället för hinder.
Gå ut och var en förbättringsagent istället för att nöja dig med mindre.

1. Vi försöker igen!
2. Vår skola är unik!
3. Att tänka och diskutera kostar inte!
4. Kan vi förändra något för att hinna med det?
5. Det borde vi göra till vårt ansvar!
6. Det här är mitt jobb och jag gillar det!
7. Det blir en radikal förändring. Hurra!
8. Låt någon eller några av oss pröva först!
9. Vi ger det tid!
10. Vår skola är liten och kan därför lättare förändra saker!
11. Vi tar hjälp av varandra!
12. Det blir praktiskt om vi gör det praktiskt!
13. På vår skola accepterar v olikheter och ser det som en styrka!
14. Facket behöver få mer information om det här!
15. Dags att pröva något nytt!.
16. Det är bra att ha förändringsbara principer!
17. Vi informera de som behöver få veta mer innan de kan ta beslut!
18. Vi strukturerar om våra utgifter!
19. Vi bygger tillsammans!
20. Låt oss arbeta i verkligheten!
21. Vi löser problem!
22. Vi ser över pengar, utrustning, lokaler och personalens kunskapsbank!
23. Vi vågar förändra, det går ju bra!
24. Jag gillar idén!
24. Ni har rätt. Låt oss pröva!
26. Vi är 2 år före er tid och det är positivt!
  
27. Vi förbereder oss för det här!
28. Även gamla hundar kan lära sig sitta på nya ställen!
29. Hur kan vi arbeta med den utrustning vi har och vad måste köpas nytt?
30. Låt oss skapa rum för det i budgeten!
31. God tanke, SÅ roligt!
32. Låt oss ta tag i det på en gång!
33. Låt oss diskutera tillsammans så att vi kan köra igång!
34. Ledningen kommer att gilla det här om vi har bra argument!
35. Låt oss skriva ner det här så att vi vet vem som gör vad!
36. Vi kommer att bli ett föredöme!
37. Kom igen, vi prövar något nytt!
38. Vi kommer att vinna på det i det långa loppet!
39. Vad spännande! Var har du fått det ifrån?
40. Vi har klarat oss hittills. Nu ska det bli roligt att pröva något annat!
41. Det har aldrig försökts förut. Kul!
42. Man kan alltid vänta sig det bästa av er!
43. Låt oss inte vänta en sekund längre!
44. Låt oss utse några som testar!
45. Jag förstår sambandet när du förklarar för mig!
46. Kan du inte visa det andra har gjort förut!
47. Eleverna kommer att älska det här!
48. Det här kommer att bli succé hos oss!
49. Vad vi i verkligheten säger är... att vi vill fortsätta att lära oss nya saker!
50. Om du prövar i din klass så kan jag lära mig av dig!
51. Vi är inte konkurrenter!
52. Ledningen kommer att tycka att vi är framtidspedagoger!
53. Låt oss sova på saken, så orkar vi ta tag i det här omedelbart imorgon!
54. Det går!
55. Det kommer att betala sig för våra elever!
56. Det är möjligt!
57. Jag känner en som gjort så. Hen har fått jättebra resultat!
58. Tror ni inte vi ska sätta igång med det här!
59. Det här ska bli roligt att ändra!
60. Vi har alltid gjort så där och nu kommer vi göra så här!



2 kommentarer :

  1. Bra lista!
    Saknar månne "Det är alltid lättare att få förlåtelse än tillåtelse".

    SvaraRadera