23 december 2014

Jultankar

En riktigt God Jul önskar jag er alla som läser min blogg! 

Jag hade aldrig kunnat tro att bloggen skulle bi så stor som den faktiskt är (och den fortsätter att växa). Det har varit spännande år där jag skrivit om allt från flippade klassrum till förstelärare och kollegialt lärande. Bloggen har tagit mig till konferenser och in i intressanta och givande diskussioner. Att blogga pedagogogiskt har gett mig mycket för mig i min yrkesroll, men även privat. Det utvecklar och vidgar perspektiv, öppnar upp portar samt sätter människor i samspel. Om du redan bloggar pedagogiskt, eller om du funderar på att göra det så rekommenderar jag dig att läsa mitt inlägg Att blogga pedagogiskt

Flippagruppen på Facebook har i år ökat med ca 10000 medlemmar. Det är enormt. Jag har träffat många av er ute i Sverige, Norge och Finland när jag har föreläst och det är roligt att få följa hur flippandet påbörjas, fortgår och utvecklas över hela Norden. Det är verkligen en förmån att få vara både igångsättare och sedan en del av det.
I jul kommer jag att fortsätta utveckla mig själv genom att läsa tre amerikanska böcker om flippat som jag ännu inte hunnit läsa. (Jag försöker verkligen läsa allt om flippat).  Ritchhart, Church & Morrison. Dessutom har jag bestämt mig för att med ännu mer fokus läsa om Pauline Gibbons bok Stärk språket Stärk lärandet. Det borde alla göra.
Tid för den egna familjen, fotografering och photoshopande kommer det absolut bli för min del.

När ni kommer tillbaka till skolan så ber jag om samma sak som i somras: Be inte era elever att skriva om sitt jullov. Förutom att det gör bland det tråkigaste som finns så kan det verkligen vara jobbigt för det barn som inte fick åka någonstans över jul och som inte fick särskilt många eller tillräckligt dyra presenter. Förmodligen är uppgiften enkelt genomförd (ingen direkt förberedelse behövs och satt utifrån lärarens parametrar och önskan om att ha något skojigt att sätta igång terminen med. Många elever upplever det inte alls som skojigt. 

Vare sig nu väljer att  fortbilda dig under lovet eller om du beslutat dig för att "bara vara", så önskar jag dig en riktigt God Jul. Tänk på att vi alla har olika sätt att koppla av.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar