12 mars 2015

Pedagogisk pub

Finns det något mer avslappnat eller roligare än Pedagogisk pub? Ja det kulle väl vara Edcamp och ett eller annat teachmeet. Men någonstans står Pedagogisk pub i en klass för sig. Jag tror att det är för att det är så extremt avslappnat och opretentiöst. I alla fall de pedagogiska pubar som jag har varit på. Och det är ganska många nu.

Jag har diskuterat skolpolitik över alla möjliga gränser. Gränser som inte finns på en Pedagogisk pub. Det är egentligen ingen som reagerar eller tänker på ifall du är förskollärare, facklig skrivbordsmänniska, fritidspedagog, IT-tekniker, rektor, entrprenör eller politiker. Skolan diskuteras och funderas över i ett gemensamt rum både fysiskt och psykiskt. Att Jag har fått förmånen att träffa alla dessa människor genom de år vi har haft Pedagogisk pub (och då menar jag "vi" i den mest kollegiala formen av "ägande") känns fantastiskt och det hade inte varit möjligt utan Pedagogisk pub. Jag gillar Edcamps och Teachmeets också (väldigt mycket dessutom), men jag tror att många uppfattar Pedagogisk pub som lite mer otvunget. Det kan väl iofs bero på från person till person, men jag tycker så.

Om du inte har varit på en pedagogisk pub så rekommenderar jag verkligen att du gör slag i saken och tar reda på var och när nästa pedagogiska pub finns nära dig. En karta över platser där pedagoisk pub finns hittar du här. För att veta var och när exakt en pub är rekommenderar jag att du tar dig en titt på Facebooksidan. Hittar du inte ett evenemang där går det också att fråga i gruppen. Och om det inte finns (tillräckligt) nära dig så är det lätt att skapa en "pub" själv. Det är inte svårare än att bestämma en tid och en plats och därefter skicka ut inbjudningar till så många som möjligt. Lägger du in det på Pedagogisk pubs sida på Facebook så kanske du når ännu fler.

Dessutom väntar vi på att Norge, Danmark, Finland och Island hänger på också!


0 kommentarer :

Skicka en kommentar