20 mars 2015

Klassmeet är awesome!

Idag har vi haft klassråd. Inget konstigt med det. Vi brukar ha det varje vecka. Men eftersom vi nu haft iPads ett tag (inte en till en tyvärr, men ganska många ändå) så passade vi på att ta ett nytt grepp på klassrådet. Jag skapade ett rum i Todaysmeet.
Därefter bäddade jag in konversationsrutan på vår blogg under fliken klassråd. Eleverna loggade in och vi tog en fråga i taget. Alla fick skriva sin åsikt i ett inlägg till varje fråga. Det gällde att formulera sig ordentligt eftersom det bara finns möjlighet till 140 tecken i varje inlägg. En del elever arbetade tillsammans och det gick också jättebra. På smartboarden kunde alla elever följa med i vad alla skrev. Efter varje fråga stannade vi upp, gjorde en sammanfattning av allas åsikter och tog ett snabbt beslut på hur varje fråga skulle lösas. Också det kan göras via Todaysmeet, men efter att alla fått komma till tals på Todaysmeet var inte besluten särskilt svåra att ta. Inte för att det tar lång tid i vanliga fall, men nu blev det ännu smidigare eftersom ingen hann vare sig tröttna på en fråga medan alla skulle prata väl och länge eller för den delen tyckte att de inte hade tillräckligt med underlag för att inte ta ett beslut.

Jag tror att det är viktigt att styra upp och visa ramarna från början, annars kan det lätt bli kaos.
Inläggen kommer snabbt och den kan vara svårt att hänga med för eleverna. Jag tycker just därför att det är viktigt att

  • Vara noga med ett inlägg per elev.
  • Påpeka det faktum att antalet tecken är begränsat och uppmana eleverna att tänka igenom vad de vill skriva innan de faktiskt gör det. 
  • Stanna upp varje mötespunkt efter att alla lagt in sina kommentarer och gå igenom/sammanfatta dom. Gå inte vidare till nästa punkt förrän det är klart.
  • Ge eleverna tid att också själva läsa igenom kommentarerna. (Det går att scrolla.)
  • Ge eleverna möjlighet till att förändra sin åsikt.
Nästa gång kommer jag dessutom att förbereda mer och ge eleverna bättre tid över att i förväg fundera över de frågor som vi kommer att ta upp. Då är de bättre förberedda på både innehåll och form. Det kommer också förmodligen hjälpa den elev jag har som var negativ.


Mina elever är väldigt bra på att hålla i klassråd. Jag tror faktiskt inte att jag har sett en klass tidigare som redan i fjärde klass kunnat vara så strukturerade och fokuserade på frågan. Det här tog ändå allt till ytterligare en nivå. Det brukar inte vara livat i klassrummet på klassrådet, men nu var det ett lugn som var helt annorlunda. Ändå kände alla elever att de fick säga sitt. På ett vanligt klassråd är det inte så. Det blev heller inte lite för långa utläggningar för att förklara eller upprepa saker och ting. Har man bara 140 tecken på sig så vill man få något ordentligt sagt.
En annan fördel är att våra elevråds- och fritidsrtepresentanter kan följa allas åsikter på smartboarden i de frågor som de ska ta med vidare till Elevråd och Fritidsmöte. De kan också få mötesanteckningar direkt utskrivna ifall de vill sammanfatta senare eller ha med sig det på sina respektive möten.

Efter klassrådet sammanfattade eleverna vad de tyckte om mötesmetoden. Fördelar som vi kom på var att även om man är sjuk eller sitter i en bil på väg upp till Sälen så kan man vara med på mötet och säga sin åsikt. Vi kommer också kunna bjuda in föräldrar, rektor, fritidspersonal och andra som vi vill ska kunna delta på våra möten.
Vi kommer att utveckla det här mycket mer. Det blir ett lite annorlunda sätt att tänka på mot hur vi har gjort förut. Väldigt bra kommer att bli otroligt fruktansvärt bra.


Här är lite fler åsikter från eleverna om att ha klassråd på det här sättet:

Vad tyckte du om att ha klassråd med hjälp av Todaysmeet?1:11pm, Fri, Mar 20, 2015 by Karin
Bra1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Jakob
Super kul1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by O-A
Awsome1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Theo
Awesome!!!!!!!!!!!!!!!!!!1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Ella
SKIT KUL JÄTTEV KUL VI MÅSTE HA DET IGEN1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Lucas
Inte inte inte bra¡1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Oskar
Kul!:) Men tog lång tid!:(1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Mickan
Det var jätte roligt! Roligare en vanliga1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Oscar
SKIT KUL1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Filippa
Ganska kul (Lovisa)1:12pm, Fri, Mar 20, 2015 by Jakob
Aldrig mer!!!¡!!!1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Oskar
SÅÅÅÅÅÅ KUUUL!!1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Rebecka
Det var roligt och lite anurlunda1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Lucas
Jag tycke att det var jätte kul och praktiskt, men jag fick aldrig vara sekreterare på det andra sättet! :P1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Ester
Jag tycker att det var lite roligare än att ha klassråd på det gamla sättet.1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Tyra
SUPER KUL!!!1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Olle
Om du tyckte att det var bra - vad var det som var bra? 1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Karin
Ida & Filippa1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Filippa
Jag tyckte att det var sådär, det va ganska svårt att uttrycka sig men det tog inte riktigt lika lång tid som vanligt ;D1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Michaela
Jag tyckte det var SUPER KUL! Jag tycker också att det var ett bra sätt att ha klassråd på1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Felix
Super super suprsupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersupersuprsupersupersupersupersupersupersupersuper kkul1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Rasmus
ATT SKRIVA1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Lucas
Det blev inte så kaos och det låter mycket mindre°.°1:13pm, Fri, Mar 20, 2015 by Theo
HELA ALTET VAR ....... KUL1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by Filippa
Alting var jätte....dåligt1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by Oskar
Det kändes liksom verkligare1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by O-A
Jag gjorde det1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by Rasmus
Alla behöver inte räcka upp handen i en timme1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by Jakob
Det var annorlunda och roligare än vad det brukar va1:14pm, Fri, Mar 20, 2015 by Lucas
Skriva gick ju super bra:) man kände sig som värsta politikern;)1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Rebecka
Man fick hålla på med ipads1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Oscar
Det var kul att det inte tog någon tid att 'räcka upp handen'1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Ella
Att det inte bara vi som kan komma in och skriva att skeppet och föräldrarna också kan titta på och skriva1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Theo
Vi ska göra det igen har jag BESTÄMT NU1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Lucas
Jag tycker att det var ett bra sätt när alla fick prata och att man kunde ju inte prata jätte mycket.1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Felix
Tog lite längre tid men var jätte kul för alla får säga det de tycker och det tar inte lika lång tid att säga det man vill!1:15pm, Fri, Mar 20, 2015 by Ester
Alla fick vara med men alla måste få vara klassråds ordförande och sekreterare för att annars är det orättvist jag vetat livet inte alltid r1:16pm, Fri, Mar 20, 2015 by Rasmus
Det var bra för att de som brukar vara tysta fick säga något.1:16pm, Fri, Mar 20, 2015 by Tyra
Det kändes väldigt anurlunda(Arthur och Lovisa)1:16pm, Fri, Mar 20, 2015 by Jakob
Det käns som att sitta i ett regeringsmöte i hela världen. :-). <31:16pm, Fri, Mar 20, 2015 by Filippa
Det var kul för det kändes som man satt i ett annat land och tjatade :D men det dåliga var att det lagar till ibland så man inte kan skriva.1:17pm, Fri, Mar 20,2015 by Fanny

12 mars 2015

Pedagogisk pub

Finns det något mer avslappnat eller roligare än Pedagogisk pub? Ja det kulle väl vara Edcamp och ett eller annat teachmeet. Men någonstans står Pedagogisk pub i en klass för sig. Jag tror att det är för att det är så extremt avslappnat och opretentiöst. I alla fall de pedagogiska pubar som jag har varit på. Och det är ganska många nu.

Jag har diskuterat skolpolitik över alla möjliga gränser. Gränser som inte finns på en Pedagogisk pub. Det är egentligen ingen som reagerar eller tänker på ifall du är förskollärare, facklig skrivbordsmänniska, fritidspedagog, IT-tekniker, rektor, entrprenör eller politiker. Skolan diskuteras och funderas över i ett gemensamt rum både fysiskt och psykiskt. Att Jag har fått förmånen att träffa alla dessa människor genom de år vi har haft Pedagogisk pub (och då menar jag "vi" i den mest kollegiala formen av "ägande") känns fantastiskt och det hade inte varit möjligt utan Pedagogisk pub. Jag gillar Edcamps och Teachmeets också (väldigt mycket dessutom), men jag tror att många uppfattar Pedagogisk pub som lite mer otvunget. Det kan väl iofs bero på från person till person, men jag tycker så.

Om du inte har varit på en pedagogisk pub så rekommenderar jag verkligen att du gör slag i saken och tar reda på var och när nästa pedagogiska pub finns nära dig. En karta över platser där pedagoisk pub finns hittar du här. För att veta var och när exakt en pub är rekommenderar jag att du tar dig en titt på Facebooksidan. Hittar du inte ett evenemang där går det också att fråga i gruppen. Och om det inte finns (tillräckligt) nära dig så är det lätt att skapa en "pub" själv. Det är inte svårare än att bestämma en tid och en plats och därefter skicka ut inbjudningar till så många som möjligt. Lägger du in det på Pedagogisk pubs sida på Facebook så kanske du når ännu fler.

Dessutom väntar vi på att Norge, Danmark, Finland och Island hänger på också!


8 mars 2015

Det här är inget blogginlägg

Det är i alla fall inte ett av mina vanliga blogginlägg. Jag vill bara berätta om mina elever. Inte så bara. Något litet, men jag gillar att skryta om mina elever. I stort och smått.

Häromdagen satt jag utanför klassrummet en stund för att kunna gå igenom resultat med eleverna en och en. Arbetar du ensam i klassrummet så är du i det läget beroende av att eleverna klarar av att arbeta själva ett tag. Mina elever är, som många andra klasser, inte helt säkert alldeles tysta. Frågan är om jag ens vill ha det så totalt tyst. Jag vill inte att det blir så mycket prat så att hela lektionen förstörs, men visst samtal måste man räkna med i ett klassrum anser jag. (Om inte annat - hur många arbetsplatser råder det total tystnad på?) Jag var den här lektionen däremot beredd på att behöva titta in då och då för att om inte annat ha koll på läget.
Tiden gick. Jag pratade med elev efter elev. Efter ett tag inser jag att jag inte har tittat till klassen. Det var helt tyst därinne. Verkligen tyst. Alla verkar arbeta med vad de skulle. Man hade verkligen kunnat höra den där berömda knappnålen falla. (För övrigt en väldigt verklig knappnål som min lärare i 6:an ibland faktiskt testade oss med.) Samtidigt inser jag att varje elev som kommer ut till mig har med sig en lapp. Alla elever har med sig en lapp... och tar den med in i klassrummet igen. Fyra elever kvar av tjugosex. Jag bad att få titta på lappen. Där står nedplitat med stora röda bokstäver:

Gå till Karin!

Någon fiffig filur hade skrivit lappen som sedan hade passerat från den ena till den andra när jag bett dom säga till nästa att komma ut till mig. Resultatet var det otroligt tysta och lugna klassrummet. Jag tror inte att min stolthet grundade sig i det faktum att klassrummet var så tyst, för precis som jag skrev ovan så räknar jag med en viss ljudnivå. Det som gav mig glädje var den respekt de visade varandra och mig när de visste att läget var lite speciellt. Fröken kunde inte ha hundra koll om alla skulle kunna få sitt samtal. Alltså beslöt de att tillsammans sluta upp kring att ge alla möjligheten att hinna prata med mig. Därför var min stolthet över deras prestation så stor!

Det händer mycket i min klass. Alla dagar eller lektioner blir inte så som jag beskrivit den här lektionen. Det finns många olika anledningar till det. Självklart är det inget jag lägger ut på bloggen. Men det är viktigt att tala om att det finns många tillfällen då jag kan känna att mina elever är väldigt mycket värt lärarjobbets märkliga krumbukter i övrigt. Såna goa ungar det är mitt i allt som händer!

7 mars 2015

Flippa med Comics Head

Här kommer ett tips på en rolig app att flippa med. Den kostar sådär halvmycket med pengar, men du kan göra otroligt mycket med den. Ett utmärkt sätt att flippa på, eftersom varje serie rymmer lagom mycket information och för att det fångar elevernas sinnen med sin serieform.
Appen är lätt att jobba med och det går att använda egna bilder och alla möjliga serietypiska bilder som finns i appen var för sig eller i kombination. Du kan göra din flipp som en serie eller som film. Det går också att lägga till ljud om du vill göra det.
Appen finns för både ios och android.

Varsågod - ett exempel från Comics Head...


6 mars 2015

Det är lätt att tycka när

...du har en dator till varje elev.
...besitter en kunskap som är så självklar att du inte ens behöver fundera över den.
...har ett mandat att driva och påverka samt ta beslut.
...har en plattform för att driva dina åsikter.
...kollegerna spelar på samma planhalva.
...ledning och kolleger stöttar.
...tid ges och utrymme finns.
...alla håller med.
...omgivningen ger tillåtelse och lyfter.
...det är flera som drar.
...elevsynen är densamma.
...alla applåderar oavsett vad du än gör.
...du inte tycker något alls egentligen.
...egocentriska mål väger tyngre än eleverna.

Kvar står den lärare som är väldigt ensam i sitt tyckande.


Jag har funderat mycket de senaste dagarna på hur vi borde tänka för att få med oss fler. På flippat klassrum, att arbeta med digitala verktyg, på att synliggöra lärandet och att ha en elevsyn som faktiskt gynnar eleverna i sak och inte bara i prat. Inte bara på egna skolan, i en nischad facebookgrupp eller bland andra som du följer och ger RT i sociala medier. Det är som att vi glömmer att världen är större än den lilla verklighet vi väljer att agera i. För även om det ger en trygghet så behövs större och vidare steg ifall vi inte ska bli ensamma i vårt tyckande ändå. Om vi inte, trots att vi anser oss vara
vidsynta och framåtsträvande, glömmer att vi inte bara får ha ett perspektiv som utgår från oss själva.

Börja inte gräva där du står.
Hjälp någon annan att gräva där hen står.