6 januari 2016

"Nu blev Karin en bättre pedagog"

Jag startade ett konto och fick ett välkomstmail med just den rubriken.
"Nu blev Karin en bättre pedagog..."

Jag tänker inte ta upp företagets namn här, eftersom det i sig inte är huvudfrågan. Men orden i mailet fick mig att skriva ett svar. Så först välkomst mailet:

"Hej Karin,
Tack för ditt förtroende! Och för att du är en progressiv pedagog som vill utnyttja framtidens digitala möjligheter. 
På Namnetpåettföretag arbetar vi hårt för att skrivandet ska bli roligt, lärorikt och meningsfullt för både dig och dina elever. Vi har en uppsjö av lösningar som hjälper dina elever att inte bara utveckla sin text, utan även sin förmåga och motivation att skriva. 
Jag skulle uppskatta ifall du tog dig tid att besvara en kort fråga: Vad är dina förväntningar på Namnetpåettföretag? Du kan enkelt svara direkt på detta email.
Bästa hälsningar, Företagets Affärsansvarige"

När jag får en öppen inbjudan på det viset så kliar det i fingrarna att få svara. Så mitt svar innehöll ungefär det här:

Mina förväntningar på ett program, en app eller ett digitalt verktyg är inga alls. Jag är nyfiken - kanske passar det här verktyget mig, kanske inte. Det jag däremot omedelbart reagerade på var att rubriken löd
"Nu blev Karin en bättre pedagog"
Jag har inte använt det här programmet alls än med mina elever, så hur blev jag en bättre pedagog? Var jag inte en pedagog som var bra ändå innan? Vad är det som gör mig så mycket bättre enbart för att jag har fyllt i några namnuppgifter. Ja inte ens det faktiskt. I det här fallet kopplade jag mitt konto till G+.

Sen finns det egentligen inget som jag skulle vilja kalla för "framtidens digitala möjligheter". De digitala möjligheterna finns här och nu, många pedagoger vet bara inte hur det skulle förbättra deras undervisning eller hur de ska/kan använda digitala verktyg för att förbättra, förändra eller utveckla sin undervisning. Många gånger så förbättras inte pedagogens möjligheter heller eftersom de digitala möjligheterna inte används just på ett pedagogiskt genomtänkt sätt som förstärker undervisningen. Det behöver inte vara den enskilde lärarens fel. Kanske snarare det att vi inte pratar om undervisning på ett sätt som utvecklar pedagogiken med hjälp av digitala verktyg på samma sätt som vi pratar om utvecklande undervisning heller alla gånger.  Även det här verktyget som jag nu kände för att testa kan hamna i det facket, eftersom det är upp till varje lärare hur det pedagogiska perspektivet appliceras på digitala verktyg och undervisning över huvud taget.

Jag förstår att det är ett automatutskick jag fått, att det ska sälja produkten ännu mer till mig som användare. Men det känns lite onödigt att nära på dumförklara mig som lärare och pedagog i samma svep. Ett intro som förklarar hur jag på ett pedagogiskt sätt kan tänka kring verktyget hade varit så mycket bättre.

Karin blev inte en bättre pedagog enbart för att hon anslöt sig till just det här digitala verktyget. Karin blir kanske en bättre pedagog ifall hon vågar undersöka och pröva möjligheterna och sedan kan använda digitala verktyg på ett pedaogiskt fördelaktigt sätt i sin undervisning.
Det är skillnad det.


Tillägg: Efter lite trevlig brevväxling med företaget verkar det som att innehållet i välkomstmailet nu är ändrat och ser mycket bättre ut. Det lönar sig att ge konstruktiv feedback. :)

iPad telophony, CC (by), Per-Olof Forsberg

0 kommentarer :

Skicka en kommentar